EștiSuperbă.ro

Dieta mediteraneană de la A la Z: Mănânci și slăbești!

Promisiunea

Mâncăruri delicioase care au trecut testul timpului şi care te ajută să fii sănătos pe parcursul anilor. Asta se află la baza dietei tradiţionale mediteraneene.

Nu există nicio reţetă precisă a dietei mediteraneene, dar în general trebuie să mănânci multe fructe şi legume, fasole şi nuci, cereale sănătoase, peşte, ulei de măsline, mici cantităţi de carne şi lactate şi vin roşu.

Acest mod de viaţă de asemenea încurajează exerciţiile fizice zilnice, împărţirea meselor cu alţii şi bucuria oferită de acestea.

Ce poţi să mănânci şi ce nu

Vei mânca, în principiu, alimente pe bază de plante, inclusiv fructe şi legume, cartofi, pâine integrală, fasole, nuci şi seminţe.

Poţi să mănânci iaurt, brânză, carne de pui şi ouă în cantităţi mici. Ar trebui să mănânci peşte şi fructe de mare cel puţin de două ori pe săptămână. Grăsimile „bune” sunt acceptate: măsline, ulei de măsline extra-virgin, nuci, seminţe de floarea soarelui şi avocado în loc de unt sau margarină. Vei folosi uleiul de măsline foarte mult la gătit.

Apelează la mirodenii şi condimente pentru a da savoare.

Vinul roşu, cu moderaţie (un pahar pentru femei, unul, până la două pentru bărbaţi), este bun de asemenea. Dar apa este lichidul esenţial.

Nivelul de efort: scăzut spre mediu

Este o dietă gustoasă şi sănătoasă pentru tine, chiar dacă e posibil ca la început să fie mai greu.

Limitări: Puţine. Dieta mediteraneană presupune varietate şi experimentare.

Gătit şi cumpărături: Simplifică prin plănuirea meselor în avans; păstrează rezerve de ulei de măsline, roşii în conservă, cereale integrale, paste şi ton în cămară; şi cumpără alimente proaspete şi fructe de mare de câteva ori pe săptămână. Poţi pune pe grătăr sau să coci cu uşurinţă multe alimente din cadrul acestei diete.

Aperitivele pot fi rapide şi uşoare de asemenea; ia o clementină sau un pumn de nuci sau înmoaie chips-uri din cereale integrale în hummus.

Alimentele sau mâncarea ambalate: Deloc. Dieta se bazează pe alimente proaspete.

Exerciţiile: Fiind activ zilnic face parte din acest mod de viaţă.

Se conformează restricţiilor sau preferinţelor dietetice?

Vegetarieni şi vegani: Ramânând la fructe, legume, cereale integrale, fasole, nuci şi seminţe este un aperitiv pentru vegetarieni. Dacă eşti vegan, va trebui să renunţi la produsele pe bază de lapte.

Dietă pentru scăderea sodiului: Te vei baza pe mirodenii şi condimente pentru aromă în locul sării, care te ajută dacă eşti interesat de o astfel de dietă.

Dietă fără grăsimi: Dieta mediteraneană nu se încadrează ca fiind o dietă fără grăsimi.

Dar are puţine grăsimi saturate şi se află în ghidurile americane „Heart Association„.

Dietă fără gluten: Dacă eviţi glutenul, poţi să alegi cerealele fără acesta.

Ce ar trebui să mai ştii

Dacă te interesează o schimbare pe termen lung a modului de viaţă, acesta este un mod distractiv şi realistic prin care să o faci. Poţi fi creativ, să abordezi mâncarea în maniere diferite şi să te bucuri de alimentele care îţi plac, cu moderaţie.

Costuri: Niciunul în afară de cumpărături.

Sprijin: Există multe cărţi şi articole online despre dieta mediteraneană, dar niciun grup

oficial.

Ce spune Kathleen Zelman, expert în nutriție:

Funcţionează?

Nu există nicio îndoială. Ani de studii au arătat că dieta mediteraneană este una dintre cele mai sănătoase dintre câte există.

Pentru pierderea greutăţii, ţine această dietă mai mult de 6 luni (preferabil pentru totdeauna), fă exerciţii regulat şi calculează-ţi porţiile de mâncare.

Este bună pentru anumite afecţiuni?

Această dietă este benefică pentru sănătatea inimii şi pentru longevitate. Studiile sugerează că este mai puţin probabil să ai boli de inimă, îţi micşorează tensiunea arterială şi colesterolul, te ajută să îţi controlezi diabetul şi să eviţi anumite tipuri de cancer şi boli cronice.

Cercetarea continuă să arate că dieta mediteraneană, bazată pe alimente sănătoase şi activitate fizică, este cea mai bună prescripţie pentru o viaţă lungă şi sănătoasă. Este o dietă excelentă şi plăcută care este uşor de urmat şi flexibilă.

Chiar dacă nu respecţi dieta cu sfinţenie, doar prin a mânca mai multe alimente din plan, mâncând mai încet şi fiind mai activ atingi aceste ţeluri minunate ale sănătăţii.